EU har givet grønt lys til Salling Groups største opkøb

Konkurrence-behandlingen af det største opkøb i Salling Groups næsten 120 år lange historie kom ikke til at vare så længe.
Fire uger helt præcist, fra den officielle anmeldelse blev indgivet til EU-kommissionen 4. april, til afgørelsen forelå 2. maj.
Nu har EU godkendt købet af Rimi Baltic med 314 butikker i de tre baltiske lande fra svenske ICA.
- Det er en stor dag i Salling Group, for nu kan vi for alvor begynde at forberede integrationen af Rimi og byde vores nye kollegaer velkommen på holdet. Rimi er en ikonisk virksomhed og den næststørste aktør på det baltiske dagligvaremarked. Virksomheden er gennemsyret af professionalisme, som vi skal drage nytte af i både Danmark, Tyskland og Polen til fordel for vores kunder, siger administrerende direktør i Salling Group, Anders Hagh i en pressemeddelelse.
I et interview med RetailNews for en uge siden gav han udtryk for et håb om, at sagsbehandlingen ville gå hurtigt.
- Vi er ikke til stede i Baltikum i dag og køber sådan en virksomhed, der er. Jeg synes jo ikke, det burde være den mest komplicerede vurdering at lave. Men vi har jo lidt erfaring med sådan nogle processer fra tidligere. De tager den tid, de tager, sagde han dengang.
Læs også: Forenklet procedure kan snart åbne døren for detailgigants baltiske eventyr
Nye muligheder for vækst
Efter myndighedsgodkendelsen udestår nu kun den formelle afslutning af handlen, som forventes at ske 2. juni. Salling Group ser nu frem til at få sat yderligere skub i en baltisk aktør, der i forvejen står stærkt i de tre lande.
- Rimi står finansielt stærkt, men sammen har vi naturligvis ambitioner om mere i både Estland, Litatuen og Letland. Vi vil styrke markedspositionen ved at skabe nye og endnu bedre indkøbsoplevelser, bl.a. gennem nye butikker i alle tre lande, siger Anders Hagh.
Også topchefen for den virksomhed, det hele handler om, ser nye vækstmuligheder:
- Disse ændringer vil åbne op for nye vækstmuligheder for Rimi. Salling Group og vi har delt strategiske ambitioner og en vision om, hvordan vi kan udvikle dagligvarehandelen i Baltikum i fremtiden, og jeg er overbevist om, at dette er et stærkt fundament for en yderst succesfuld fælles indsats, hvis fordele vil være Rimis medarbejdere, sammen med virksomhedens ejere og kunder, siger adm. direktør i Rimi Baltic, Giedrius Bandzevicius, på Linkedin.
Om Rimi Baltic
Rimi har 314 butikker i tre lande (antal butikker):
- Rimi Estland (84)
- Rimi Letland (140)
- Rimi Litauen (90)
Kædens butikker er fordelt på fire kæder og en onlineplatform:
- Rimi Hypermarkets (96)
- Rimi Express (20)
- Rimi Super (102)
- Rimi Mini (96)
- Online (33 pick up-lokationer)
Kilde: Salling Group
Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.